Jak zrobić rower elektryczny? Konwersja roweru klasycznego na elektryczny

Jak zrobić rower elektryczny? Konwersja roweru klasycznego na elektryczny
Jazda rowerem to świetny sposób na spędzanie wolnego czasu i utrzymanie dobrej kondycji fizycznej. Bywa jednak, że ze względu na zdrowie lub okoliczności, intensywne pedałowanie jest dla nas niemożliwe lub zbyt uciążliwe. Nie musi być to jednak równoznaczne z rezygnacją z miejskiej jazdy. Samodzielna konwersja roweru tradycyjnego na rower elektryczny to świetne wyjście. W warunkach garażowych można dzisiaj przerobić swój ulubiony jednoślad w rower wspomagany – dzięki temu jazda jest przyjemniejsza, mniej uciążliwa itd. Jak zrobić rower elektryczny? Sprawdźmy!


Zakup i montaż zestawu do przerobienia roweru na elektryczny

Pierwszą inwestycją jest sam silnik elektryczny do roweru. Decydując się na zmianę roweru na wspomagany, trzeba wybrać odpowiedni napęd. My do przygotowania tego artykułu skorzystaliśmy z oferty firmy ZibiBike, która specjalizuje się w dostarczaniu na polski rynek gotowych zestawów do konwersji rowerów na elektryczne. Za silnik o mocy 250W, dedykowany dla wspomagania jazdy miejskiej, trzeba zapłacić 850 zł. Jak montuje się napęd elektryczny do roweru? W ZibiBike spotkaliśmy się z dwoma wariantami, oba są przyjazne w montażu nawet dla średnio zaawansowanych użytkowników. Silnik zlokalizowany jest w miejscu piasty koła: może być to przedni lub tylny napęd. Możliwe jest zakupienie samego silnika, albo gotowego, zaplecionego koła do wymiany całego elementu (koszt koła to dodatkowe 170 zł).

Dla prostych, miejskich zastosowań roweru elektrycznego z całą pewnością wystarczy napęd przedni – silnik wmontowany w miejscu piasty przedniego koła, gwarantuje komfort i balans w trakcie jazdy. Takie rozwiązanie wspomaga jazdę miejską, jest więc idealne dla ludzi, którym silne pedałowanie w celu rozwinięcia prędkości, sprawia duże problemy. Jest też fajną alternatywą dla osób, które rowerem elektrycznym jeżdżą do pracy. Mniejszy wysiłek to mniejsze zmęczenie i więcej energii do spożytkowania w firmie.

Silnik to nie wszystko – pozostałe akcesoria do konwersji roweru na elektryczny

Silnik elektryczny do rowerów wspomaganych, jak sama nazwa wskazuje, potrzebuje do pracy odpowiedniego zasilania. Służy do tego bateria – akumulator litowo-jonowy w formie bidonu (montowany na uchwycie ramy roweru) lub bateria bagażnikowa wraz z kontrolerem. Miejsce montażu baterii do zasilania roweru elektrycznego zależy od jej wielkości, a ta zaś od pojemności, która przekłada się za zasięg. Typowe baterie bidonowe, współpracujące z silnikami o mocy 250W pozwalają na jednym ładowaniu wspomagać jazdę na odcinku do 80 km. Czas ładowania baterii to około 3-4h, a jej cena to 850 – 1 150zł. Razem z uchwytem i wbudowanym kontrolerem – 1 200 – 1 500 zł. Baterie bagażnikowe o większej pojemności to większy koszt – 1 500zł razem z kontrolerem, ale też większy zasięg – nawet do 130 km!

Do samodzielnej konwersji roweru tradycyjnego na elektryczny potrzebujemy jeszcze tylko przewód łączący silnik z baterią, który jest w zestawie. W ZibiBike za kompletny zestaw do zrobienia własnego roweru elektrycznego do jazdy miejskiej z napędem na przód, zapłacimy od 2 000 zł w zwyż. Do każdego wariantu dołączony jest tzw. manual, dzięki któremu dowiemy się jak krok po kroku dokonać montażu elementów. Producent udostępnia też specjalną aplikację na systemy Android oraz iOS, która z powodzeniem zastępuje konwencjonalne wyświetlacze LCD/LED.